FI: Äskettäin ajettiin uusimmalla QUADRUM kehitysversiolla koeajo ja voimme ylpeänä todeta:
Tällä QUADRUM-illa päästiin 45%:n hyötysuhteeseen!
Yhtä hyvä hyötysuhde kuin moderni turbodiesel hyvällä intercoolerjärjestelmällä.
Vertaa QUADRUM-in valtavaa hyötysuhde-eroa tämänpäivän höyryvoimaloiden (hiili- ja atomi) höyryturbiiniin, joiden hyötysuhde 10 bar höyryllä tuskin pääse edes 15%:n hyötysuhteeseen.
Myöhemmissä koeajoissa tullaan käyttämään kolmea lohkoa sarjaan kytkettynä, "trippelikonetta". Korkeapainelohkosta lähtevä höyry syötetään keskipainelohkon tuloaukkoon ja keskipainelohkosta tuleva höyry syötetään matalapainelohkon tuloaukkoon.
Eli kaikki kolme QUADRUM-lohkoa muuttavat höyryn painetta mekaaniseksi energiaksi generaattorin tai potkurin pyörittämiseksi.
Kolmannesta lohkosta ulostulevan höyryn (paluuhöyryn)lämpötilaa on noin 105 - 108 astetta.
Paluuhöyry johdetaan lämmönvaihdinputkistoa pitkin läpi 2.000 - 6.000 litraiseen energiavaraajasäiliön josta se putkea pitkin laskee tankin alaosaan lauhtuen vedeksi, ja luovuttaen lämpöenergiansa veteen.
Putki päättyy lauhde-, eli syöttövesitankkiin josta vesi imetään syöttövesipumppuun, painestetaan ja syötetään (mikro)kattilaan QUADRUMINAan. Näin kaikki energia saadaan talteen. Jos myös savukaasuputki on johdettu energiasäiliötankin kautta katolle päästään lähes 100%:n hyötysuhteeseen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Paljonko hyötysuhde parantui Duppelikoneen myötä, 5-10%?
ReplyDeletePaljonko trippeli-kone parantaa hyötysuhdetta duppeliin nähden?